Kan läkare utan föräldrars samtycke stänga av respiratorn till ett spädbarn?

Har läkare rätt att stänga av respiratorn till ett spädbarn mot föräldrarnas vilja, om sjukdomen är obotlig och barnet kanske inte kan komma ur respiratorn?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 6 kap. 1 § Patientsäkerhetslagen ska sjukvård utföras i samråd med patienten så långt det går. När patienten är ett spädbarn så är vårdnadshavarna oftast legala ställföreträdare åt barnet och tar därför beslut i barnets namn. Därför bör det tolkas som att samråd måste ske med vårdnadshavarna/legala ställföreträdarna innan man gör några drastiska ändringar eller tar nya beslut om vården för barnet. Om vi utgår från att föräldrarna i detta fall även är vårdnadshavare och ställföreträdare för spädbarnet så har dessa både rätt och skyldighet i att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter, 6 kap. 11 § Föräldrabalken. Ytterligare står det i 5 kap. 1 § 2 Hälso- och sjukvårdslagen att all sjukvård ska ta hänsyn till patientens självbestämmande och integritet.

Eftersom frågan rör spädbarn som inte har förmåga att förstå, ha en åsikt eller ta beslut angående sjukvården de mottar ligger detta ansvaret helt på föräldrarna. Därför gör jag bedömningen att läkaren inte kan stänga av respiratorn utan föräldrarnas samtycke. Dock är inte läkare skyldiga att fortsätta eller påbörja en behandling som är medicinskt verkningslös trots att föräldrarna eller patienten vill detta. Men läkare och annan sjukvårdspersonal måste vara särskilt lyhörda när det gäller palliativ vård som i detta fall och måste visa respekt för föräldrarnas vilja och vänta med att stänga av respiratorn tills föräldrarna är redo (6 kap. 1 § PSL).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hellin GültekinRådgivare