Kan låttexter användas som bevis i en rättegång?

Om en artist står åtalad för försäljning av narkotika och i sina låtar sjunger om sånt där han sjunger/rappar att han becknar narkotika, räknas det som bevis då, hans låttexter asså? (Becknar betyder säljer på slang).

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige har vi något som kallas för fri bevisföring och fri bevisvärdering. Fri bevisföring innebär att i en rättegång så får alla källor användas, hit räknas även sådana som man fått fram på ett olagligt sätt. Det som fri bevisvärdering står för är att värdet av ett bevis får bedömas av rätten fritt.

Att sjunga att man "becknar" narkotika i sina låtar kan användas emot denne i en rättegång dock ska vara i kombination med annan bevisning.Det är däremot upp till domstolen att avgöra hur högt värde en sådan bevisning har. Det är också viktigt att känna till att en sådan bevisning enbart, svårligen skulle kunna utgöra en grund för ett åtal.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare