Kan Lawline hjälpa mig med skoluppgift i skatterätt?

Hej! Jag är en student som pluggar till tentan om skatterätt. Jag har försökt kontakta min kursansvarig men får inget svar. Jag hoppas att ni kan hjälpa mig.

Nisse Bäbungsson och Pia Söderlund har alltid drömt om att starta ett skogsbolag i

Värmland. Både Nisse och Pia kommer från denna region och har för avsikt att låta bolagets

säte hamna i Karlstad. Nisse och Pia bildar ett Skogsproduktion AB i början av 2014 med

syfte att i första hand investera i egen produktion av trävaror och massa, för att sedermera

även arbeta med pappersmassa och förnybar energi. De bestämmer att vara hälftenägare i

bolaget med ett aktiekapital om 500 000 kr. Båda arbetar oerhört intensivt med egenhändig

skogsröjning och annat som är viktigt för bolaget. 2017 döms Pia för skattebrott. Händelsen

gäller Pias utställning av falska fakturor i ett bolag inom byggbranschen som hon varit

delägare i, vilken inträffade före hon startade sitt samarbete med Nisse som hon skött

"fläckfritt". Efter att Pia dömts för skattebrott 2017 har hon inte deltagit i Skogsproduktion

AB:s verksamhet. Skogsproduktion AB har förutom Pia och Nisse även tre anställda alt i allo

medhjälpare för bortforsling och undanröjning av skogsprodukter. Antag att total sparad

utdelning för samtliga aktier t.o.m. beskattningsåret 2018 uppgår till 150 000 kr.

Statslåneräntan november 2017 uppgår till 0,5%, statslåneräntan november 2018 uppgår till

1% och statslåneräntan 2019 uppgår till 1,5%. Hur ska en utdelning beskattningsåret 2019

besk

Lawline svarar

Hej! Kul att du har hittat till oss på Lawline.

Vi som arbetar på Lawline hjälper dagligen såväl privatpersoner som företag med deras juridiska funderingar. Dessvärre besvarar vi inte skoluppgifter. Däremot kan du söka svar i vår databas, där vi tidigare har besvarat frågor av liknande karaktär.

Lycka till med dina studier!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare