Kan man äga en bostadsrätt samtidigt som man innehar ett hyresavtal?

Har en bostadsrätt, kan jag söka mej en hyresrätt o stå på det kontraktet

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hyresrätter och bostadsrätter hittar du i Jordabalken samt bostadsrättslagen.

Utgångspunkten är att det är fullt lagligt att ha flera bostäder samtidigt då det inte finns någon lag som reglerar detta. Det finns dock utrymme för hyresvärden att säga upp hyresrätten om det framkommer att man själv inte bor där (12 kap 46 § p. 10). Svaret på din fråga beror alltså på om du tänker bo i hyresrätten eller inte. Om du inte avser att bo i hyresrätten så kommer förmodligen hyresvärden inte att acceptera det.

Vad gäller din bostadsrätt så kan det även hända att stadgarna i föreningen kräver att du som medlem faktiskt bor i bostaden (1 kap. 3 § bostadsrättslagen). Skulle du vilja hyra ut bostadsrätten krävs också styrelsens godkännande (7 kap 10 § bostadsrättslagen).

Sammanfattningsvis beror din fråga alltså på omständigheterna. Att hyra en lägenhet samtidigt som du bor i din bostadsrätt blir dock förmodligen problematiskt då hyresvärdar oftast ställer krav på att man är i behov av hyresrätten.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare