FrågaFAMILJERÄTTFaderskap10/12/2019

Kan man ändra ett fastställt faderskap?

Jag har ett barn. I mitt förhållande vi fick ett barn nu barnet er inskrivit på en annans pappas namn, socialen oavsett bevisning vill inte ge rätt till mig, om faderskap, hur kan jag gå vidare att få faderskap eller dna test för bevisning ??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har ett barn med en annan man än den som registrerats som barnets pappa och att du undrar vad du kan göra för att det ska vara den biologiska pappan som är pappa även på pappret.

Meningen med reglerna om fastställande av faderskap är att barnets biologiska pappa ska fastställas som rättslig far till barnet. Om man är gift när ett barn föds utgår man ifrån att det är mannen i ditt äktenskap som är pappa till barnet som föds. Är man inte gift måste man däremot bekräfta för socialen vem det är som är pappa till barnet. Oavsett hur det har gått till i ditt fall kan det leda till att "fel" person fastställs som pappa.

För att kunna ändra detta i efterhand måste man häva det första faderskapet. Häva faderskap görs hos domstolen. Det kan antingen göras av barnet eller av den man som är fastställd som pappa. Du som mamma kan väcka talan genom att vara ställföreträdare för barnet om barnet är för litet för att väcka talan själv.

Du kan kontakta familjerätten i din kommun för att få hjälp med hur du ska gå vidare. De kan hjälpa dig så att ni får göra ett DNA-test och så att det blir rätt pappa på pappret.

Jag hoppas att mitt svar varit till hjälp. Lycka till!

Vänligen,

Maya HempelRådgivare