Kan man ändra i ett testamente?

En kort fråga:

I vårat testament som skrevs för cirka 10 år sedan benämns husvagn, efter detta har vi bytt till husbil.

Hur gör vi, räcker det med ett tilläggsblad med rätt text i just den meningen och utbytt husvagn till husbil?

Samt datum, underskrift av oss och

två vittnen?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om testamenten finns i ärvdabalken (ÄB).

Det går bra att göra ändringar i ett testamente (10 kap. 6 § ÄB). En sådan ändring måste dock uppfylla formkraven för att upprätta ett testamente. Det ska alltså göras skriftligen och bevittnas av två vittnen, samt ska både testatorn och vittnena underteckna testamentet (10 kap. 1 § ÄB).

Det går bra att ändra i själva testamentet, eller att lägga till en handling. Det väljer man själv hur man vill göra. Det viktiga är bara att det tydligt framgår vad som gäller för att tolkningen av testamentet ska bli rätt.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare