Kan man ångra ett arvsavstående?

Hej! Min far har avlidit och vi är två efterlevande barn samt maka. Ett av oss barn är ett sk särkullbarn till min far. Inför bouppteckningen skrev särkullbarnet på kallelsebevis och skrev under på att han väntar med sitt arv till förmån för efterlevande maka. Och därmed tar ut sitt arv efter hennes död. Nu när bouppteckningen är inskickad till skatteverket så har han ångrat sig och vill få ut sitt arv direkt. Vad händer i en sådan här situation? Kan han få ut arvet nu fast han skrivit på?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att avtalet är underskrivet och inskickad till skatteverket utgör det att lagligt bindande avtal. Avtal ska hållas enligt principen om pacta sunt servanda. Frågan blir alltså nu om särkullbarnet kan ångra sitt avtal och ta ut pengarna direkt. Det finns generellt ingen möjlighet att ångra ett arvsavstående. Istället får man gå till avtalslagens regler om ogiltighet vid avtalets ingående. Arvsavståendet kan ses ogiltigt om det t.ex. skett under tvång eller genom svikligt förledande eller liknande. I ert fall så kommer särkullbarnet troligen vara bunden av avtalet ni har ingått, om det inte föreligger någon laglig grund för att häva avtalet.

Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare