FrågaKÖPRÄTTÖvrigt20/03/2021

Kan man ångra försäljningen av en hund?

Hej!

Min sambo har sålt en hund på 3år till nära anhörig. för 5 månader sedan men ångrar sig.

Inget köpekontrakt är skrivet min sambo står fortfarande som ägare på SKK.

Vem har rätten till hunden rent juridiskt sätt? Den nära anhörige är inte villig att släppa tillbaka hunden.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår det har ni muntligen kommit överens om att personen har fått köpa hunden och denne har betalat. Vem som står registrerad som ägare på SKK har ingen betydelse för vem som juridiskt sett äger hunden, vilket framgår på deras hemsida: https://www.skk.se/sv/om-skk/det-har-ar-skk/kontakta-oss/skks-kansli-i-stockholm/juridiska-avdelningen/juridiska-fragor-och-svar/om-aganderatt/.

Det som blir avgörande är vad ni har avtalat. Pacta sunt servanda är en grundläggande princip inom avtalsrätten som innebär att avtal ska hållas. Du skriver att ni inte upprättande ett skriftligt köpekontrakt. Detta är dock inget måste, utan ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt, om än svårare att bevisa. Personen har haft hunden i sin ägo i 5 månader och har även genomfört en betalning för hunden, vilket talar för att hunden är dennes. När köparen har fått köpeobjektet i sin besittning och betalat hela beloppet anses äganderätten ha gått över till köparen.

Såvida ni inte kommit överens om att ni skulle ha rätt att kunna köpa tillbaka hunden, har köparen rätt att behålla den, då äganderätten har gått över på denne. Er främsta möjlighet att få tillbaka hunden är tyvärr att försöka komma överens med personen på något vis. Kanske kan ni komma överens om att få ha hunden hos er i vissa perioder eller erbjuda en större summa pengar än vad ni sålde hunden för, för att få köpa tillbaka den.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och önskar dig lycka till!
Vänliga hälsningar,
Frida FahlgrenRådgivare