FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis30/11/2019

kan man anmäla brott anonymt

Fått in en anonym orosanmälan gällande grova anklagelser ang att jag missbrukar droger och jag undrar går detta att anmäla till polisen trots att denne är anonym vill verkligen inte att detta ska fortsätta

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om någon misstänker att du missbrukar narkotika kan de ge ett anonymt tips till polisen. Polisen vill dock helst inte ha anonyma tips utifall de behöver ställa ytterligare frågor. Det är sedan upp till polisen själv att väja om de vill gå vidare eller inte.

Man kan dock inte anmäla brott anonymt, då personen som anmäler ett brott alltid måste ange sina personuppgifter.

Hoppas du fick svar på din fråga

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare