FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis03/01/2020

Kan man anmäla en händelse till polisen trots att det "bara " står ord mot ord?

Jag har blivit förtalad och kränkt på jobbet utav både kollega och närmsta chefer,

Det har spridits rykten där som en kollega påstår att det är jag som är grunden till, då det dock är hon själv som ligger bakom allt..

Till saken hör att närmsta cheferna väljer att tro på henne vilket har lett till att jag blivit av med jobbet.. vad kan jag göra? Kan man anmäla det till polisen trots att det "bara " står ord mot ord?

Tack

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan som regel alltid anmäla alla brott

Om du tror dig ha blivit utsatt för ett brott kan du alltid vända till närmaste polisstation och tala om vad du upplever dig ha blivit utsatt för.

Om polisen tror att ett brott har begåtts är de skyldiga att utreda om brottet går att styrka, men det kan, som du själv är inne på, givetvis vara svårt att bevisa att brott förekommit om det inte finns några konkreta bevis eller vittnen som kan intyga att det du säger är sant.

Mitt råd

Nu vet jag inte riktigt vad det är du blivit anklagad för och hur dessa kränkningar ägt rum, men om du upplever att det du blivit utsatt för är brottsligt är mitt råd att du talar med polis och tar det därifrån.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, och önskar dig en god fortsättning!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare