FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder08/11/2021

Kan man anmäla ett brott 30 år senare?

Hej.

När jag va 8-9år blev jag slagen av min pappa.

Det handlar alltså om åren 1991-92 så lite drygt 30 år sedan.

Jag har i hela min vuxna ålder känt att något verkligen inte "stått rätt till" i mitt liv och kan nu när jag är 38år konstatera att jag faktiskt tagit större skada av detta än vad jag faktiskt trott.

Förnekandet att det hände och tanken på att skydda min pappa från vad han gjort har varit så starkt så jag faktiskt aldrig tänkt på det sen dess att det kunde varit en av orsakerna.

Men nu har jag berättat detta för min mamma, mina syskon och en släkting till mig och det känns som en enorm lättnad.

Nu till saken.

Kan man så här många år anmäla ett brott som hände för 30 år sen?

Finns det någon mening med det fast personen i fråga eventuellt erkänner brott efter så många år?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad tråkigt att höra att du farit illa under din barndom. Att din pappa har slagit dig som liten, utgör en misshandel enligt 3 kap. 5 § Brottsbalken (BrB). Straffet för misshandel är fängelse i max två år. Enligt 35 kap. 1 § 2 p. BrB är preskriptionstiden för misshandel fem år från det att brottet inträffade. Brottet som du har utsatts för är därför tyvärr preskriberat. Du kan såklart anmäla brottet, men det finns ingen större mening då åklagaren inte kommer väcka åtal eftersom preskriptionen innebär att brottet inte kommer kunna leda till någon påföljd/straff.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Malin HedlundRådgivare