Kan man anmäla vården om man upplever att dem gjort något fel i den medicinska behandlingen?

Hej

Jag var gravid och födde en frisk dotter 2014.

2veckor efter förlossning kom där ut ett foster som utvecklas fram till ca 4 månaden sedan dött.

Ingen har märkt att där fanns två stycken.

Inte vid första besöket hos barnmorska eller vid föddselen av min dotter, utan när hon var 2veckor gammal fick ja ont i magen och fick ut den i toaletten.

Är detta något jag hade kunnat anmäla vården för?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att beklaga att du har fått gå igenom detta, jag förstår att det kan ha upplevts som mycket jobbigt.

I Sverige så har vi LÖF som du kan anmäla patientskador till, de fungerar som en patientförsäkring för alla. Jag kan inte göra en säker bedömning på om detta kommer att räknas som en patientskada enligt LÖF, däremot rekommenderar jag dig absolut att anmäla detta dit för att få en bedömning då det låter anmärkningsvärt att ingen märkt detta under hela din graviditet och förlossning. Att anmäla till LÖF innebär att om dem anser att det är en patientskada, alltså att något fel har skett i din vård som har lett till en skada hos dig så kommer ersättningen du får att vara beräknad med hänsyn till skadeståndsrättsliga grunder och domstolspraxis.

Utöver detta så kan du kontakta patientnämnden för att få hjälp att föra fram ditt klagomål kring den vårdinstans som enligt dig har brustit. Här kan du hitta kontaktuppgifter till din patientnämnd.

Du kan även välja att IVO anmäla händelsen om du inte har fått ett svar som du känner dig nöjd med ifrån din vårdgivare. Här kan du läsa mer om IVO.

Du bör alltså:

-Anmäla detta till LÖF för att se om du kan få ersättning för det som en patientskada

-Kontakta din patientnämnd om du vill få hjälp att framföra klagomål till vårdsinstansen, alternativt prata med vårdsinstansen själv

-Om du inte får ett tillfredställande svar från vårdsinstansen så kan du göra en IVO anmälan

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga och jag önskar dig ett stort lycka till!

Med vänlig hälsning,

Elin Englund

Elin EnglundRådgivare