Kan man arbeta extra kvällar och helger under studieledighet?

Jag funderar på att studera och jag vill då söka om studieledighet en viss procent. Jag jobbar i en annan kommun än den jag bor i och min anställning är kl. 8-16 måndag till fredag. Kan jag jobba extra kvällar och helger under studieledighet? Min tanke är att plugga under dagtid då jag normalt skulle varit på jobbet, och därefter jobba extra framför allt helger som är min lediga tid. Detta i en annan kommun.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt studieledighetslagen har du rätt till tjänstledighet för studier om du varit anställd hos samma arbetsgivare de senaste sex månaderna eller sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren (3 § studieledighetslagen). En arbetsgivare har rätt att skjuta på en ledighet till en senare tid än arbetstagaren har begärt och skall underrätta arbetstagaren om den väljer att skjuta på den och skälen för detta (4 § studieledighetslagen). Arbetsgivaren kan skjuta på den begärda ledigheten i upp till sex månader, det är därför viktigt att ansöka om tjänstledighet för studier i god tid.

Du har rätt till ledighet för deltidsstudier. Rätten omfattar den tid du behöver för studierna. Du är arbetsskyldig under den tid du inte studerar vid deltidsstudier. Studieledighetslagen ger dock ingen rätt för arbetstagaren att arbeta extra kväller eller helger vid tjänsteledighet för studier. Däremot kan du göra en särskild överenskommelse med din arbetsgivare om att du ska få arbeta under kvällar eller helger. Se i så fall till att överenskommelsen är skriftlig. Det är säkrare då muntliga avtal är svårare att bevisa i efterhand.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare