Kan man ärva någon som intagit en roll som farförälder men inte är biologisk släkt?

Hej. Det är så att jag och min syster hade en farmor som levde med en man i över 40 år som vi kallade farfar. Pappa som var enda barnet men inte barn till farfar utan bara farmors är död sedan 30 år tillbaka. Nu har farfar dött och inget testamente finns alltså dog farmor innan farfar. Har jag och min syster någon rätt till arv ? Tilläggas är att farfar och farmor har ägor i Serbien och Frankrike alltså ej här i Sverige .

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över om du och din syster har rätt att ärva en man som intagit en roll som er farfar, men som ni inte har något faktiskt släktband till. Reglerna om arvsrätt finns i Ärvdabalken, fortsättningsvis ÄktB.

Hur arv fördelas om testamente inte upprättats

Om den som avlidit inte skrivit ett testamente är det den avlidnes närmaste släkt som ska ärva. Hur arvet fördelas regleras i olika arvsklasser och det är den första arvsklassen som i första hand ska ärva den avlidne. Den första arvsklassen utgörs av den avlidnes barn (2 kap. 1 § första stycket ÄB). Detta är vad som kallas arvslott och ärvs av arvlåtarens bröstarvingar. Bröstarvingar är arvlåtarens biologiska eller adopterade barn.

Om en arvtagare har dött ska dennes barn träda i dennes ställe enligt något som kallas istadarätten (2 kap. 1 § andra stycket ÄB). De släktingar som inte nämns i någon arvsklass ärver inte den avlidne (2 kap. 4 § ÄB).

Ert fall

Eftersom er far inte var biologisk eller adopterad son till mannen som varit som er farfar var er far inte bröstarvinge till er farfar. Istadarätten blir då inte heller aktuell för efterlevande barn till er far. Om inget testamente var upprättat saknar alltså du och din syster tyvärr arvsrätt efter mannen som intagit en roll som er farfar.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Sophia EngdahlRådgivare