Kan man ärva och bli ägare till ett ödehus?

Om ägaren till ett ödehus har gått bort, och man aldrig träffat denne, finns det ändå nån möjlighet att kunna bli ägare till ödehuset?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem har rätt till arv?

Om den avlidne inte har upprättat något testamente kommer arvet att fördelas efter den legala arvsordningen. Enligt den legala arvsordningen är den avlidnes släktingar indelade i tre olika grupper, eller parenteler som det kallas.

I den första parentelen återfinns den avlidnes bröstarvingar, dvs dennes avkomlingar så som barn, barnbarn och barnbarnsbarn osv. Enligt den legala arvsordningen är det i första hand dessa som är arvsberättigade (2 kap. 1 § ÄB).

I den andra parentesen återfinns den avlidnes föräldrar, syskon och syskons avkomlingar. Dessa kan vara arvsberättigade om det inte finns några arvingar i den första parentelen (2 kap. 2 § ÄB).

I den tredje och sista parentelen återfinns den avlidnes mor- och farföräldrar och deras barn (dvs den avlidnes farbröder, morbröder, fastrar och mostrar). Dessa kan endast vara arvsberättigade om det inte finns några arvingar i de två första parentelerna (2 kap. 3 § ÄB).

Kan jag ärva även om jag aldrig träffat personen?

Om du tillhör någon av de tre parentelerna kan du vara berättigad till arv även om du aldrig träffat den avlidne. Detta förutsätter dock att det inte finns någon närmare släkting kvar som är arvsberättigad, och att den avlidne inte upprättat något testamente.

Om den avlidne äger ett ödehus kommer det först att ingå i den avlidnes dödsbo som ska förvaltas av dödsbodelägarna. När boet är utrett är det tid för arvsskifte vilket innebär att arvingarna får ta del av den avlidnes kvarlåtenskap. På det sättet kan du alltså ärva ett ödehus även om du aldrig träffat den avlidne personen. Viktigt att tänka på är att man även även måste anmäla ett ägarbyte och söka lagfart för fastigheten hos Lantmäteriet när man ärver en fastighet.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Undrar du något mer går det bra att ställa en fråga till.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare