Kan man ärva om man har skulder och kan man ge bort arv till närstående för att undvika utmätning?

Jag har en fråga angående arv. Min mamma kommer ärva min mormors hus när hon går bort. Min mamma har skulder hos kronofogden på några tusen, samt har inget jobb, lever på försörjningsstöd. Hur blir det med huset? Hon lär ju inte få ärva huset då hon inte kan ta ett bolån? Husets värde är ca 700.000 och skulden på huset är 300.000. Vad finns det för alternativ? Kan min mamma skänka bort huset till oss barn som har bättre betalningsförmåga?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din mamma är bröstarvinge och har alltså en laglig rätt att ärva efter hennes mamma, även om hon har skulder (2 kap. 1 § Ärvdabalken). Jag utgår från att hon är den enda arvinge efter hennes mor.

Om din mamma blir föremål för skuldsanering kan kronofogden ha rätt att utmäta huset för att betala av de skulderna hon har (4 kap. 2 § Utsökningsbalken). Dock får kronofogden inte utmäta egendomen om det enligt föreskrifter i gåva eller testamente framgår att egendomen inte får överlåtas (5 kap. 5 § Utsökningsbalken). Det innebär att ifall din mamma ärver huset och er mormor har skrivit att huset inte får överlåtas kan huset inte bli föremål för utmätning, och blir därför skyddad. Skulle det inte finnas ett sådant överlåtelseförbud kan huset alltså bli föremål för utmätning.

I ett sådant fall skulle jag inte skulle rekommendera att er mamma ger bort huset i gåva till er barn. Om en skuldsatt person ger bort något till sina närstående kan det nämligen bli aktuellt med återvinning av gåvan enligt 4 kap. 6 § Konkurslagen. Det betyder alltså att ni måste ge tillbaks egendomen så att den kan användas för att betala av skulderna.

Jag hade inte rekommenderat att din mamma hade avstått från arvet, eftersom det kan komma att ses som en gåva som då kan bli föremål för återvinning i konkurs. Då er mormor är i livet hade jag dock rekommenderat att hon skrivit ett testamente där det framgår att huset inte får överlåtas, för att skydda det från utmätning.

Hoppas du fick svar på er fråga!

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare