Kan man ärva sin sambo om denne saknar släktingar?

Om man är sambor och den ena parten dör, kan den kvarlevande sambon ärva om det varken finns barn eller andra släktingar till den avlidne?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambos ärver inte varandra enligt lag, det är i princip ingen skillnad från att vara ensamstående. Sambos måste därför skriva ett testamente för att kunna ärva varandra.

Ett testamente måste följa formkrav

Ett testamente måste följa vissa formkrav(Ärvdabalken 10:1). Testamentet måste:

- Upprättas skriftligen,

- Med två vittnen

- Testatorn måste underteckna testamentet när båda vittnena är närvarande

- Vittnena skall skriva under

- Vittnena skall förstå att det är ett testamente (men de behöver inte veta om innehållet)

Vill du ha hjälp med att skriva ett testamente kan du vända till Lawlines jurister här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare