Kan man ärva syskonens skulder?

Jag har bott tillsammans med min syster. Hon dog förra veckan. Vi äger hälften var av huset. Inga lån på huset. Syster hade trots det skulder hos kronofogden. Ärver jag de skulderna om jag vill behålla huset?

Lawline svarar

Hej!

Utgångspunkten är att man inte ärver avlåtarens skulder. När någon avlider bildas ett dödsbo, som är en juridisk person, där den avlidens tillgångar och skulder ingår. Dödsboet betalar då av alla skulder med de tillgångar som finns. Antingen blir det tillgångar kvar efter att alla skulder betalats eller så gör det inte det. I de fall det inte blir tillgångar kvar blir det heller inget att ärva. Det finns tillfällen då skulderna är större än tillgångarna och i dessa fall ärver ingen skulderna, utan de skrivs av.

En arvinge kan ''ärva'' den avlidnes skulder om denne fördelar tillgångarna mellan arvingar INNAN alla skulder betalats. I dessa fall måste tillgångarna som fördelats betalas tillbaka till dödsboet enligt Ärvdabalken 21 kap 4§ 1 st.

Hoppas mitt svar varit till hjälp!

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare