FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/01/2021

Kan man avbryta ett avtal om ridlektioner om man upplever att dessa inte håller måttet?

Hej.

Jag har börjat rida på en Ridklubb sedan några veckor tillbaka.

Ridklubben har som policy att man "skriver upp sig" och betalar terminsvis. I December betalade jag enligt överenskommelse halva terminsavgiften för vårterminen. Den andra halvan skall jag betala senast 30e mars. Tyvärr håller lektionerna inte måttet och det finns ingen glädje i att gå dit. Jag undrar vad lagen säger nu? Kan jag få återbetalt den delen av lektionerna jag inte rider? Kan jag avbryta terminen efter de lektioner jag redan betalat för och inte betala för resterande delen av terminen?

På deras hemsida skriver dom att återbetalning endast görs om man har läkarintyg som styrker att man inte längre kan delta i lektionerna. Vad har jag för skyldigheter och rättigheter i detta?

Vore enormt tacksam för svar!

MVH

Lawline svarar

Hej,

För att besvara din fråga så vänder jag mig till de allmänna avtalsrättsliga principer som vi har, bland annat den starka huvudregeln inom avtalsrätt "pacta sunt servanda" som innebär att avtal skall hålas. I och med att du betalade den första halvan av terminsavgiften och hade avtalat om att betala den andra halvan senast den 30 mars så har ni ingått ett avtal. Om det inte finns specifierat i det avtalet vad som förväntas av ridlektionerna, utan enbart att du ska få ett visst antal ridlektioner vid en viss tid så kan det vara svårt att hävda att ridskolan brutit mot avtalet. Om ridskolan inte har brutit mot avtalet, utan har presterat den tjänst som dem ska enligt ert avtal så finns det tyvärr ingen grund för dig att inte fullfölja dina förpliktelser enligt avtalet och betala även den resterande delen av terminsavgiften enligt just principen att avtal skall hållas.

Jag förstår dock att detta känns surt om det inte är så att lektionerna är vad du förväntade dig. Därmed föreslår jag ändå att du talar med ridskolan och förklarar hur du känner och ser om ni kan komma överens om en annan lösning eller om de kan förbättra sina lektoner på något sätt. Annars så bör du helt enkelt fullfölja de prestationer du är skyldig att göra enligt avtalet, vilket är att betala hela terminsavgiften, annars så riskerar du att begå ett avtalsbrott. Sedan behöver du givetvis inte gå på de resterande lektionerna om du inte vill, även om du enligt avtal ska betala för dem.

Mina tips till dig:

-Läs på om hela avtalet på deras hemsida om det står mer där än det du angivit i din fråga. För det är viktigt för dig att veta precis allt du har avtalat om genom att betala terminsavgiften, står det inget mer än det du sagt så har ni inte avtalat om mer än att du ska betala för hela terminen och dem ska ge de antal ridlektioner som är på en termin. Sedan går det absolut att göra en tolkning av allt och börja vrida och vända på vad som skall tolkas in i en ridlektion till exempel.

-Prata med ridklubben och berätta hur du känner och att du upplever att de inte ger dig vad du förväntade dig. Fråga om ni kan komma överens om en alternativ lösning där du slipper betala hela terminsavgiften, eller om det går att förbättra lektionerna på något vis.

-Om det inte är specifierat i avtalet hur ridlektionerna ska se ut och det därmed ges vad som avtalats så bör du betala även resterande belopp för terminsavgiften för att inte riskera att begå avtalsbrott.

-Om det är specifierat hur ridlektionerna ska se ut i avtalet och lektionerna inte ser ut så kan du istället hävda att ridklubben begått avtalsbrott och därmed begära att häva avtalet om det är ett väsentligt fel, vilket man lätt förklarat kan säga är ett stort fel i vad de levererat jämfört med vad som avtalats.

Jag hoppas du känner att du har fått svar på din fråga och jag håller tummarna för att du och ridklubben kan komma överens om en lösning som passar er båda!

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare