FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 15/01/2022

Kan man avtala bort lagen om anställningsskydd (LAS)?

Hej, en bekant har fått nedan som överskrift på sitt anställningsavtal. Jag har förstått att delar av LAS går inte förhandla bort, men förstår inte vad som är bortförhandlat. Är det bara rätten att säga upp personen utan att titta på anställningstid osv.

ANSTÄLLNINGSAVTAL ARBETARE

Detta anställningsavtal omfattas ej av Lag (1982:80) om anställningsskydd

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Precis som du skriver finns det delar av lagen om anställningsskydd (LAS) som inte går att avtala bort, vilket kallas att lagen är semi-dispositiv. Detta innebär att vissa regler i lagen kan avtalas bort genom kollektivavtal eller andra avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare. Vilka regler som går att avtala bort finns angivna i lagens andra paragraf, exempelvis uppsägningstid (2 § 3, 4 och 5 st LAS).

Utöver dessa angivna regler är lagen tvingande och lagen kan inte avtalas bort i sin helhet. Skrivelsen från anställningsavtalet som du har angivit är som utgångspunkt därför inte gällande (2 § 2 st LAS).

Notera dock att LAS anger ett antal situationer då lagen inte gäller alls. I ett sådant fall skulle skrivelsen kunna vara gällande:

- om en arbetstagare har en företagsledande ställning,
- om arbetstagaren tillhör arbetsgivarens familj,
- om arbetstagaren är anställd för arbete i arbetsgivarens hushåll,
- om arbetstagare är anställd med särskilt anställningsstöd, i skyddat arbete eller med lönebidrag för utveckling i anställning, och
- om arbetstagare är anställd i gymnasial lärlingsanställning (1 § 2 st LAS).

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare