Kan man avtala om delar av arv i förväg?

Hej,

Mina föräldrar äger en fastighet de vill ge till mig och min syster. De har dock behov av pengarna för att köpa sig en lägenhet. Min syster vill ta över och äga fastigheten medan jag inte vill det.

Hur kan vi göra detta på bästa sätt så att alla känner sig nöjda.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ni kan köra på lite olika upplägg efter vad som passar er och vad ni vill ! Beroende på din systers ekonomiska förutsättningar tror jag det blir lättast om ni kan ni komma överens om att hon köper fastigheten ut både era föräldrar och dig för ett pris ni kommer överens om. Har hon inte möjlighet att köpa ut både era föräldrar och dig kan ni upprätta ett antingen skuldebrev mellan dig och din syster, eller ännu enklare en skriftlig överenskommelse att innan ni delar på resterande del av era föräldrars arv, ska du ha ut den summa som hon skulle köpt ut dig för, eller att du kanske istället ärver lägenheten de ska köpa osv. Ni är fria att komma överens om vilket upplägg som.

Annat tillvägagångssätt är att fastigheten ges som en gåva men endast till din syster för att det bara är hon som har intresse av att ta över den så kommer gåvan att ses som ett förskott på arvet, 6:1 ärvdabalken. Den summa som fastigheten är värderad, eller om ni kommer överens om värdering som känns rimlig, så kommer den summa sedan att dras av vid en arvsdelning efter era föräldrar, dock får dina föräldrar inte in de pengar de behöver för lägenheten genom detta upplägg därav hade jag rekommenderat det första.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Jessica SarhedeRådgivare