Kan man be om strafföreläggande trots tidigare nekande av brott?

Stöld!!

Hej har ej scanat varor på willys för 1600 kr och blev polisanmäld :( polisen förhörde mig och jag nekade nu har åklagare väckt åtal så det blir rättegång :( kan man ringa åklagare o erkänna brottet innan man får tid för rättegång är det försent nu? vet ej vem det är för åklagare vart ringer man ?är så lefsen vet ej varför jag gjorde detta blir första o sista gången :( mvh ledsen tjej :(

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det låter på din fråga som att du önskar att få ett strafföreläggande. Ett strafföreläggande är något en åklagare kan besluta om om denne anser att straffet för det begångna brottet är uppenbart Rättegångsbalken (RB) 48 kap 1 §, t.ex. vid erkännande av stöld. Vid strafföreläggande skickas en blankett hem till den misstänkta personen, på vilken han eller hon erkänner brottet och accepterar straffet. När den misstänkte accepterat strafföreläggandet väcks inget åtal av åklagaren och därmed blir en rättegång inte av 48 kap 2 § 2 st. RB. Däremot är effekten av strafföreläggandet detsamma som en dom.

Ett strafföreläggande blir inte aktuellt om åklagaren redan väckt åtal. När åklagaren väckt åtal innebär det att åklagaren ansett att straffet inte varit uppenbart. Fördelen med en rättegång är att du får chansen att förklara dig, vilket kan leda till att du får ett mildare straff jämfört med ett strafföreläggande. Det framgår inte av din fråga hur gammal du är. Många gånger får den misstänkte ett mildare straff p.g.a. förmildrande omständigheter, vilket betyder att straffet blir mildare om det är första gången den misstänkte begått brottet, om personen är ung, om personen visar stor ånger m.m.

Sammanfattningsvis kan du inte be om ett strafföreläggande för att ett åtal väckts. Det är upp till åklagaren att bestämma om strafföreläggande. Ett strafföreläggande kan endast ges om åklagaren anser att en rättegång inte är nödvändig.

Jag håller tummarna att det går bra för dig!

Tveka inte att fråga om du har ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare