Kan man begränsa särkullbarnens rätt till att få ut sitt arv direkt?

Hej, jag är gift och har två särkullbarn. Särkullbarnen är förmögna.Huset står jag som ägare till. Kontantinsats 1000000 har jag lagt in. Min enda pensionsförsäkring och ekonomiska trygghet.

Vill att både min man och jag ska få bo kvar i huset och att arvet till samtliga barn fördelas rättvist först när vi båda har avlidit.

Mina barn sätter sig inte emot det. Särkullbarnen är inte lika generösa. Kan vi komma runt detta problem så att det kan lösas.

Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Särkullbarns rätt till arv

Enligt den legala arvsordningen ärver efterlevande maken de gemensamma bröstarvingarnas arvslotter. Särkullbarnen har rätt att ta ut sitt arv direkt efter arvlåtarens bortgång. Det innebär att särkullbarnen ärver före den efterlevande maken (3 kap. 1 § ÄB). Särkullbarnen kan dock avstå från att få ut sitt arv direkt till förmån för den efterlevande maken (3 kap. 9 § ÄB). Jag tolkar din fråga som att särkullbarnen inte vill skjuta upp eventuellt arv vilket de har rätt till enligt lag.

En möjlig lösning skulle kunna vara är att skriva ett testamente som kan begränsa särkullbarnens rätt till arv. Däremot kan ett testamente inte begränsa arvsrätten helt. Enligt svensk lag har en bröstarvinge rätt till sin laglott vilket består av halva arvslotten (7 kap. 1 § ÄB).

Detta gäller i ditt fall

Enligt lag har särkullbarnen rätt till att få ut sitt arv direkt. Genom ett testamente kan denna rätt begränsas till att endast omfatta halva arvslotten.

Hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna vid ytterligare frågor.

Vänligen,

Anastasiia SlovakRådgivare