FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt01/08/2021

Kan man bestrida en framtidsfullmat?

Kan man bestrida en framtidsfullmakt som är bevittnade av fullmaktsgivarens syster och som är fullmakthavarens moster. Fullmaktshavaren är dotter till fullmaktsgivaren. Hur går man isåfall tillväga.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Lagen om framtidsfullmakter ställer upp ett antal formkrav som krävs för att en framtidsfullmakt ska vara giltig.

Ett sådant formkrav är att vem som helst inte får vara vittne. Make/sambo, syskon, barn, föräldrar, svågerlag eller rätt upp- eller nedstigande släktskap med den som framtidsfullmakten gäller får inte vara vittnen (4 § tredje stycket lag om framtidsfullmakter och 10 kap. 4 § ärvdabalken).

Att systern till fullmaktsgivaren har varit vittne föranleder därför att framtidsfullmakten är ogiltig. I sådant fall kan du kontakta kommunens överförmyndare som kan göra en utredning och eventuellt förbjuda att fullmakten får användas.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Om du har fler frågor rörande detta är du varmt välkommen att ställa en ny fråga alternativt kontakta våra kunniga jurister på Lawline.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare