Kan man få medborgarskap när man dömts till böter?

Hej! Kan min pappa som har begått brott vilka är, 1- att köra utan bälte2-olovlig körning på 40 dagsböter få avslag på ansökan om svenskt medborgarskap?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Man kan få medborgarskap när man gjort sig skyldig till brott:

Ett "hederligt levnadssätt" kommer förväntas av någon som ansöker om medborgarskap, se 11 § femte punkten i medborgarskapslagen. Någon som har begått brott i Sverige kan få medborgarskap, men måste vänta längre. Tiden personen måste vänta kallas för karenstid och varierar beroende på vilket brott det rört sig om/hur allvarligt det varit. Straffet för brottet ska ha fullgjorts och det görs alltid en individuell prövning. Ett brott som resulterat i 50 dagars dagsböter brukar ha en karenstid på 1,5 år. 30 dagars dagsböter brukar ha en karenstid på 1 år, se s. 66 i SOU 1999:34.

Om det gått 1,5 år, kan din pappa redan nu beviljas medborgarskap (dock behöver även andra krav vara uppfyllda, vilket jag inte kan ta ställning till om de är i er situation utan att veta lite mer - du får gärna skicka ytterligare en fråga till oss om detta ifall du vill).

Sammanfattat svar på din fråga:

Din pappa kan få medborgarskap om han har betalat sin böter och väntat ut karenstiden. Karenstiden uppskattas vara Max 1,5 år i detta fall. Din pappa måste även uppfylla övriga krav som du kan läsa mer om i 11 § medborgarskapslagen.

Värt att notera:

Jag är inte säker på vilket av brotten som du menar resulterade i dagsböter. Om dagsböter blev påföljden för båda brotten, gäller svaret som står ovan. Om brotten begicks separat och något av dessa även resulterade i penningböter (dvs - böter med ett engångsbelopp), ska en individuell prövning göras av karenstiden, se s. 66 i SOU 1999:34. Det som kan hända då, är att den sammanlagda karenstiden blir något längre.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Anahita HaratiRådgivare