FrågaFAMILJERÄTTAdoption27/04/2020

Kan man bli adopterad till att bli någons barnbarn?

Hej! Innan jag och min bror föddes så dog min mammas mamma och pappa. Det gjorde att när jag var tre och min bror ett så fick vi en mormor och morfar som vi bodde hos några nätter i veckan och umgicks väldigt mycket med under hela våran uppväxt. Mormor är ensam sen en tid tillbaka och är väldigt gammal och det är väldigt svårt att hjälpa henne i vissa ärenden eftersom vi inte är biologiskt släkt, jag är även rädd för att det kan bli problem om hon blir väldigt sjuk och jag inte räknas som riktig familjemedlem. Jag undrar för hennes och våran skull om det går att adoptera henne som våran mormor så det syns i dokumentet, eller tvärtom dvs hon oss. Om det är en lång och krånglig process samt om det kan ha några för eller nackdelar?

Väldigt tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Resultatet av en adoption är att den adopterade juridiskt sett kommer att betraktas som adopterarens barn. Om din låtsasmormor därmed adopterar er syskon innebär det att hon blir er förälder istället för er biologiska mamma (4 kap. 21 § föräldrabalken). Det är alltså inte möjligt att adoptera någon till att bli ens barnbarn, eller tvärtom, att adoptera någon till att bli ens mormor.

Ett alternativ till adoption, om det är så att din mormor har svårt med vissa saker och du lättare vill hjälpa henne, är att hon ansöker om en god man (11 kap. 15 § föräldrabalken). Hon har då möjlighet att i samma veva föreslå dig som god man till henne, vilket rätten ska godta om det inte finns skäl som talar mot att du är lämplig (11 kap. 12 § föräldrabalken). Hur man gör en ansökan går att läsa på Sveriges domstolars hemsida.

Vänligen,

Pegah FazliRådgivare