Kan man bli ansvarig för sin sambos skuld?

Hej!

Min man och jag har precis gift oss och fått en liten flicka.

Jag bad min man att be sitt ex om sin del av barnbidraget som han inte sett skymten av på flera år.

Hennes svar är då: men du betalar ju på mina CSN skulder, det är sambolagen!

Det är nästan 10 år sedan dom gick isär.

Mina frågor är då.

1. Är CSN lån verkligen med inom sambolagen?

2. Även hon har gift sig och hon och/eller hennes nya man har tydligen tagit ett samlingslån för flera år sedan för att betala av bland annat CSN skulden, bär inte den räknas som borta isåfall?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Såsom jag tolkar din fråga fråga menar din mans före detta att din man är betalningsskyldig när det kommer till hennes CSN-lån eftersom de tidigare varit sambor. Om så inte är fallet och jag misstolkat frågan får ni gärna höra av er till oss igen så ska vi återigen försöka besvara er fråga!

Reglerna om sambor återfinns i sambolagen, som jag fortsättningsvis kommer att benämna som samboL.

Kan man bli ansvarig för sin sambos skuld?

Huvudregeln är att var och en ansvarar för sina egna skulder. När sambor separerar sker en bodelning ( 8 § SamboL). Vid en bodelning enligt samboL lägger man samman det som är samboegendom, dvs. sambors gemensamma bostad och bohag ( 3 § samboL). Bohag är ex. möbler. När man har lagt samman det som utgör samboegendom gör man avräkning på eventuella skulder som sambon hade när samboförhållandet upphörde. Dock får sambon endast ta ur samboegendomen för att betala av skulder om skulden har att göra med ett inköp som kan räknas som samboegendom (13 § 2 st SamboL). Det som sedan återstår efter man gjort avräkning på skulderna ska delas lika mellan samborna ( 13 - 14 §§ samboL). Eftersom skulden i detta fall är ett CSN-lån har det ingenting med samboegendomen att göra och påverkar därmed inte bodelningen. Din man behöver alltså inte vara med och betala av CSN-lånet.

Samlingslånet:

Gällande frågan om samlingslånet kan jag dessvärre inte svara på ifall CSN-lånet omfattats av samlingslånet. Ett samlingslån innebär att man samlar flera lån, avbetalningar, etc. till ett och samma lån för att sänka månadskostnaderna. Detta görs oftast om man har flera mindre lån. Vilka lån som ingått i deras samlingslån kan jag däremot som sagt inte svara på.

Jag hoppas detta besvarade er fråga, om inte får ni gärna höra av er till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Sara HrnicRådgivare