Kan man bli av med sin hyresrätt om man missar att betala hyran?

Hyresgäst bor i en hyresrätt om 2 rum och kök, som han har innehaft med ett förstahandskontrakt sedan 10 år tillbaka. Under våren drabbas hyresgästen av personliga problem. Han missar att betala hyran om 3 500 kronor/ månad för april med förfallodag den sista mars. Hyresvärden tycker att hyresgästen är besvärlig då han upprepade gånger tjatat på bolaget att det ska bekosta en omtapetsering av hans vardagsrum och ser sin chans att bli av med honom. Bolaget ansöker därför om stämning den 8 april hos tingsrätten med yrkande om att hyresgästen ska förpliktas att avflytta från lägenheten (avhysas). Hyresvärden bifogar till stämningsansökan en kopia av ett rekommenderat brev med underrättelse till socialnämnden angående uppsägningen. Hyresgästen får del av stämningsansökan och information om möjligheten till återvinning den 14 april. Han lägger upp en betalning via sin internetbank och skriver till hyresvärden att han nu betalat. Efter en månad visar det dock sig att betalningen aldrig genomfördes p g a att han hade för lite pengar på sitt konto vid tidpunkten då överföringen skulle ske. Han blir förvånad och betalar omedelbart in 2 000 konor, vilket är alla pengar som han för tillfället har att tillgå. tio dagar senare, den 25 maj, betalar han in resterande del, 1 500 kronor. Hyresvärden står dock fast vid sin hårda linje och vill att tingsrätten meddelar en dom där han ska flytta från sin hyreslägenhet. Han blir bestört – han har ju bara varit slarvig men alltid försökt göra

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hyresrätter finns i 12 kap. jordabalken (JB), den s.k. hyreslagen.

Om hyresgästen inte betalar hyran inom en vecka efter förfallodagen så kan hyresvärden säga upp hyresavtalet (12 kap. 42 § 1 punkten JB). Man säger då att hyresrätten är förverkad. Undantag är om hyresgästen betalar hyran innan hyresvärden har meddelat hyresgästen om uppsägningen (12 kap 43 § JB). Om hyresgästen hinner betala innan uppsägningen skett har han eller hon rätt att bo kvar.

Enligt hyreslagen har hyresgäster ett besittningsskydd som innebär en rätt att bo kvar i bostaden och oftast en rätt att få sitt hyresavtal förlängt även om hyresvärden vill säga upp hyresavtalet. Detta besittningsskydd kan dock brytas om hyresgästen har misskött sig på något sätt, t.ex. inte betalat hyran. Om hyresgästen har förverkat sin hyresrätt så förlorar denne också sitt besittningsskydd (12 kap. 45 § JB).

Om hyresgästen inte betalar hyran i tid har hyresvärden rätt att säga upp hyresavtalet och hyresgästen förlorar då sitt besittningsskydd vilket innebär att denne inte kan kräva att få bo kvar i bostaden.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare