Kan man bli bunden av en försenad accept?

Hej!

Om jag skickar ett anbud till en person om att köpa varor och uppger i mitt anbud att jag ska ha svar inom en vecka men han svarar mig efter 10 dagar pga. att han har varit på studieresa, är jag inte bunden av något avtal väl?

Vilka lagar i AvtL användar man för att bevisa om det är bunden avtal eller inte?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga rör allmän avtalsrätt och svar på din fråga finner vi i avtalslagen (AvtL).

Som utgångspunkt gäller att den som avgett ett anbud är bunden av sitt anbud, 1 § AvtL. Anbudsgivaren har rätt att i anbudet föreskriva en svarstid inom vilken tid som anbudet måste accepteras för att ett avtal ska uppstå, 2 § AvtL. Svarar motparten efter den angivna svarstiden, uppstår ingen avtalsbundenhet. Det försenade svar som motparten ger betraktas istället som ett nytt anbud, som det sedan står den ursprunglige anbudsgivaren (dig) fritt att acceptera eller tacka nej till, 4 § AvtL.

Skulle det vara som så att det är anbudsgivarens fel, det vill säga ditt fel, att din motpart inte har kunnat nå fram med sitt svar inom den angivna svarsperioden, kan avtalsbundenhet ändå uppstå. Det skulle exempelvis kunna vara fallet om du har angett en felaktig mailadress eller postadress till vilken du har begärt svar till. I ditt fall verkar det snarare som att det är din motpart som har struntat i att svara på grund av att han varit på resa. Det är därför inte ditt fel att svaret kom fram för sent, och svaret är att betrakta som ett nytt anbud som du kan välja att acceptera eller tacka nej till.

Hoppas detta besvarade din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Alice BaumRådgivare