FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/08/2019

Kan man bli dömd för rattfylleri på ett utandningsprov gjort i Polen?

Hej! Kan man bli dömd för rattfylleri på ett utandningsprov gjort i Polen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. När det gäller ett utandningsprov från Polen så kommer det inte att gälla som underlag för ett rattfylleribrott i Sverige då fordonet inte har framförts i Sverige. Hade fordonet däremot framförts i Sverige och utandningsprovet hade gjorts i Sverige hade det blivit ett rattfylleribrott.

Hälsningar

Daniela KarlssonRådgivare