Kan man bli portad från en butik?

Får man bli portad för snatteri när summan gäller inte ens två hundras kronor toltalt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I nuläget har vi i Sverige inte någon lag som gör det möjligt för butiker (eller butiksinnehavare) att "porta" kunder. Denna fråga har tagits upp i Högsta domstolen (förkortat HD) i domen NJA 1995 s 84, där HD uttalade att man visserligen kan uppmana någon att lämna butiken, men det är inte att se som brottsligt om personen sedan går in i butiken igen.

Som en parentes kan dock tilläggas att det lagts fram ett lagförslag om att butiker ska kunna neka den som begått brott eller trakasserat någon i lokalen att vistas där, men detta är fortfarande under utredning i riksdagen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Mvh,

Hanna ÁrnadóttirRådgivare