Kan man bli stämd om man inte vill fullfölja ett avtal?

Hej,

Jag behöver råd gäller avtalsbrott. Jag har lagt upp en annons i Blocket där jag vill sälja en produkt. En person har kontaktat mig då denna person vill köpa produkten då vi kom överens att jag ska skicka produkten till personens adress, men jag har ångrat mig och jag vill inte sälja produkten och har informerat personen om mitt beslut men då denna person blev sur och sa att kommer anmäla mig för avtalsbrott. jag vill säga att denna person har inte betalt nånting till mig. Jag undrar om har rätt att stämma mig i det här fallet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mitt korta svar på din fråga är att ett avtal har uppkommit och att genom att ångra dig begår du ett avtalsbrott.

Har ett avtal uppstått?
För att ett avtal ska anses ha uppstått behöver det ha skett ett så kallat anbud, exempelvis ett prisförslag på en produkt, och en accept av det anbudet, vilket är när man godkänner priset för produkten(1 § Avtalslagen). Avtal kan både vara skriftliga och muntliga och det kan räcka med så mycket som att man uttryckt sin vilja i en konversation på blocket, detta gäller främst om båda parterna är privatpersoner (1 § Avtalslagen).

Då du har lagt ut en annons på blocket innebär det att du har lagt ut ett erbjudande. Personen som sedan kontaktade dig och ville köpa produkten gav dig då ett anbud. Som du beskriver har ni kommit överens om att du ska skicka produkten så har du lämnat accept på personens anbud, och ett avtalsförhållande har kommit till stånd (1 § Avtalslagen).

Avtalsbrott
Jag tolkar frågan som om ni båda är privatpersoner. Detta innebär att Köplagen är tillämplig om ni inte kommit överens om något annat (1 § Köplagen). Om produkten inte levereras så får köparen kräva fullgörelse eller häva köpet och kan dessutom kräva skadestånd (22 § Köplagen). Skadeståndet omfattar ersättning för utgifter, prisskillnad, utebliven vinst och annan direkt eller indirekt förlust med anledning av avtalsbrottet (67 § Köplagen).

Detta innebär att om du inte levererar produkten som överenskommet och köparen står fast vid att denne vill köpa produkten kan du behöva fullgöra köpet i alla fall och kan behöva ersätta köparen för dess skador. Ett exempel på vad som kan vara skador i detta fall är om köparen behöver köpa produkten av en annan säljare men till högre pris.

Du kan inte bli polisanmäld

Avtalsbrott är ett inte ett straffrättsligt brott vilket innebär att man inte kan anmäla någon till polisen för avtalsbrott. Du kan alltså inte få något straff för brottet utan köparen kommer istället behöva stämma dig vid tingsrätt. Det är en tidskrävande och är oftast en kostsam process, både för den som stämmer och den som blir stämd.

Det kan alltså vara värt att komma ihåg att din köpare kanske inte alls kommer vilja gå vidare med en sådan process. Jag vill även uppmärksamma dig på att en tingsrätt inte alls behöver komma till samma slutsats som jag gjort om huruvida det föreligger ett avtal mellan er. En tingsrätt kommer att titta på all den bevisning ni lämnat in för att stödja er talan medans jag endast tolkat den fråga du skickat in till Lawline. Alltså, skulle köparen välja att stämma dig betyder det inte nödvändigtvis att köparen automatiskt får rätt.

Sammanfattning
Baserat på din frågeställning tolkar jag det som att ni har ett avtal och att du genom att inte vilja fullfölja avtalet kan göra dig skyldig till ett avtalsbrott. För att gå vidare med detta måste köparen stämma dig i tingsrätten och det är inte säkert att en tingsrätt skulle komma till samma slutsats som jag, då tingsrätten kommer att ha tillgång till all den bevisning ni lämnar in.

Med vänliga hälsningar,

Vendela TingshammarRådgivare