Kan man bli tvungen att jobba på julafton och nyårsafton?

Hejsan!

Om man är tillsvidareanställd på 40 timmar i veckan. Företaget har inget kollektivavtal. Kan man bli tvungen att jobba på julafton och nyårsafton då?

Hälsningar,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga kan enklast besvaras genom att redogöra för arbetsgivarens ledningsrätt på arbetsplatsen och vad lagen säger om semesterdagar.

En arbetsgivare har rätt att leda och fördela arbetet på arbetsplatsen, detta kallas det s.k § 32 - befogenheterna. Denna rätt är väldigt långtgående och omfattar även förläggningen av semesterdagar. En arbetstagare måste stå till arbetsgivarens förfogande de dagar arbetsgivaren behöver arbetstagarens arbetsinsats.

En arbetsgivare kan alltså välja att förlägga semesterdagar i stort sett hur denne vill, om inte annat framkommer av lag, kollektivavtal eller i anställningsavtalet.

Det innebär att om kollektivavtalet föreskriver vissa rättigheter för arbetstagaren att vara ledig under vissa specifika datum måste arbetsgivaren följa detta. På samma sätt kan man innan anställningen ingås komma överens med arbetsgivaren om att man önskar att få ledigt vissa dagar om året, arbetsgivaren måste i så fall förhålla sig till vad som blivit överenskommet med den anställde.

Slutsats

En arbetsgivare kan alltså schemalägga dig på julafton och nyår i enlighet med § 32 - befogenheterna.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare