Kan man bli uppsagd trots att man är sjukskriven, och vad har man för rättigheter som långtidsanställd?

Hej. Får företag säga upp en sjukskriven person? Har man rätt till sin uppsägningstid? Vad har man för rättigheter efter lång och trogen tjänst?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det ska först och främst påpekas att arbetsgivare måste ha saklig grund för en uppsägning. Detta är en grundpelare i lagen om anställningsskydd (LAS) 7 § och det gäller alltid, vid alla uppsägningar. De två olika kategorier man sorterar uppsägningar i är arbetsbrist och personliga skäl. Personliga skäl är precis vad det låter som, dvs att uppsägningen sker på grund av någonting som uteslutande har med den anställde att göra (oftast beteenden såsom misskötsamhet, samarbetssvårigheter osv). Arbetsbrist är negativt definierat som allting som inte är personliga skäl.

Om din arbetsgivare vill säga upp dig med anledning av personliga skäl så måste denne ha saklig grund för detta. Vanligtvis godtas skäl som de ovan uppräknade, exempelvis misskötsamhet i form av oförmåga att hålla tider, våld på arbetsplatsen, anställda som dyker upp påverkade av narkotika eller alkohol, olovlig frånvaro, arbetsvägran etc. Det krävs alltså att arbetsgivaren har fog för uppsägningen.

Vad gäller vid sjukskrivning?

En arbetsgivare får aldrig säga upp en sjukskriven av den anledningen att denne är just sjukskriven. Uppsägning av den sjukskrivne får inte ske så länge det finns en rimlig chans att denne kommer att kunna återgå i arbete hos arbetsgivaren. Det godtas normalt inte som saklig grund för personliga skäl enligt LAS. Om arbetstagaren dock inte spås kunna återgå i arbete i framtiden så kan sjukskrivningen utgöra saklig grund för uppsägning.

Arbetsgivaren har också ett s.k rehabiliteringsansvar, och detta innebär att denne ska vidta åtgärder för att underlätta arbetstagarens återhämtning till arbetet. En arbetsgivare får aldrig säga upp en sjukskriven innan denne har uppfyllt sitt rehabiliteringsansvar. Exempel på vad rehabiliteringsansvaret kan innefatta är anpassning till andra arbetsuppgifter, kompetensutveckling och arbetsträning.

En sjukskriven är dock inte skyddad från uppsägning på grund av arbetsbrist utan ingår, precis som alla andra arbetstagare, i turordningen vid uppsägningarna. Jag kommer utveckla detta lite närmre under rubriken "turordningen" nedan.

Vad har man generellt för rättigheter på arbetsplatsen efter lång anställningstid?

Turordningen

Med lång arbetstid kommer också en plats långt ner på turordningslistan vid uppsägningar på grund av arbetsbrist. Turordningslistor ska enligt 22 § LAS upprättas varje gång uppsägning på grund av arbetsbrist sker och dessa sker med utgångspunkt för varje arbetstagares sammanlagda arbetstid hos arbetsgivaren. Detta innebär att personer med lång arbetstid "sitter tryggare" än nyanställda exempelvis.

Det finns dock ett krav på "tillräckliga kvalifikationer" i lagen, som innebär att den långtidsanställde bara får behålla platsen i turordningslistan om denne har tillräckliga kvalifikationer för de arbetsuppgifter som finns kvar. Om ett företag exempelvis går igenom en större omorganisation (och då även en nedskärning av personalstyrkan) där de flesta funktioner och tjänster som man erbjuder konsumenter digitaliseras så får bara den långtidsanställda personalen behålla sin plats i turordningslistan om man kvalificerar sig för de arbetsuppgifter som finns kvar. Om man inte gör detta så får arbetsgivaren istället behålla personal med kortare anställningstid om denne/dessa har kvalifikationerna den långtidsanställda personalen saknar.

Uppsägningstid

Anställda som arbetat på arbetsplatsen en längre period har rätt till en längre uppsägningstid än anställda som arbetat där kortare tid. Rätten till uppsägningstid tillkommer alla anställda som sägs upp, oavsett om de är sjukskrivna när uppsägning sker eller inte. Denna regel hittar du i 11 § LAS. Den längsta uppsägningstiden som föreskrivs i lagen är sex månader och den kvalificerar man sig för om man arbetat på arbetsplatsen i tio år eller mer.

Sammanfattning

Uppsägning kan ske antingen av personliga skäl eller arbetsbrist. Det krävs dock alltid att uppsägning sker på saklig grund.

Uppsägning enbart på grund av sjukskrivningen är aldrig sakligt grundad, vare sig för personliga skäl eller arbetsbrist. Däremot kan det vara ok med uppsägningar i de diverse kategorierna av andra anledningar som jag angivit ovan, exempelvis vid permanent nedsatt arbetsförmåga till den grad att arbetsgivaren inte har några arbetsuppgifter att erbjuda den anställde. Då finns vanligtvis saklig grund för uppsägning av personliga skäl, under förutsättning att arbetsgivaren har uppfyllt sitt rehabiliteringsansvar.

Sjukskrivna är inte undantagna vid uppsägningar på grund av arbetsbrist utan kan sägas upp precis som vilken anställd som helst. I det fallet finns det dock turordningsregler som kan skydda anställningen för långtidsanställda (se stycket om detta ovan).

Det finns dock anledning att göra dig uppmärksam på att det kan finnas avvikelser från reglerna om turordningslistor och uppsägningstid i på arbetsplatsen gällande kollektivavtal. Jag råder dig därför att kolla upp om så är fallet och vad som i så fall gäller.

Framför allt vill jag rekommendera dig att ta kontakt med ditt fackförbund om du är medlem i ett sådant. De ska kunna hjälpa och företräda dig i förhandlingar och tvister med din arbetsgivare.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Lucas CyrénRådgivare