FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott27/02/2021

Kan man dömas för brott om man köper smuggelcigaretter i butik?

Kan man dömas för brott om man köper smuggelcigaretter i en butik? Jag tänker exempelvis på olovlig befattning med smuggelgods och hur mycket isåfall för att det skall vara brottsligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om man köper cigaretter som smugglats in i landet gör man sig skyldig till olovlig befattning med smuggelgods, vilket kan ge böter eller fängelse i högst två år. Om gärningen är ringa ska den inte medföra ansvar (12 § SmuggelL). För köp anges att handlingen medför straffansvar om köpet är avsett att ersätta en reguljär transaktion (d.v.s. ett vanligt köp av icke-insmugglade varor) även om det rör sig om någon enstaka vara (prop. 1999:00/124 s. 143). Som jag tolkar uttalandet i förarbetet till lagen kan man dömas för olovlig befattning med smuggelgods om man så köper ett endaste paket smuggelcigaretter.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare