Kan man dömas för köp av sexuella tjänster trots medicinsk oförmåga till samlag?

Hej,

Kan man bli dömd för något man inte kan utföra? Märklig fråga men låt mig förklara. Jag är misstänkt för sexköp men lider av erektil dysfunktion dvs kan ej genomföra den handling som jag är misstänkt för. Sjukdomstillståndet är väl dokumenterat av läkare och jag har lidit av detta i flera år.

Det finns några sms som är av sexuell karaktär men inget mer dvs är inte ertappad med någon person i någon sexuell handling. Jag har dock ätit middag med vederbörande person som jag haft en SMS.-konversation med.

Hur är det med försök till sexköp? Kan man bli dömd för detta även om man omöjligt kan utföra handlingen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 6 kap. 11 § brottsbalken (se här) döms den som skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning för köp av sexuell tjänst till böter eller fängelse i högst ett år. Begreppet tillfällig sexuell förbindelse är dock inte definierat i lagtexten. Enligt förarbetena till lagen ska begreppet förstås som samlag eller annat sexuellt umgänge. Begreppet omfattar således inte enbart vaginalt samlag. För att bedöma en handling som en sexuell handling eller sexuellt umgänge ska utgångspunkten vara att det förekommit en någorlunda varaktig beröring av den andres könsorgan, eller den andres kropp med det egna könsorganet. Ett exempel kan vara att onanera åt en annan person. Det är således inte uteslutet med ansvar för köp av sexuella tjänster för att man lider av erektil dysfunktion.

Enligt 6 kap. 15 § brottsbalken (se här) är försök till köp av sexuella tjänster kriminaliserat. Enligt förarbetena har man passerat försökspunkten när man har erbjudit ersättning i utbyte mot en sexuell tjänst.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen

Carl OscarssonRådgivare