​Kan man dömas för något brott om man råkar få med sig någon annans sak hem?

Jag bad min kollega ställa undan en kartong som var tom för att använda till flyttpackning.

När jag kommer hem så har min kollega satt ner ett rengöringsspray i lådan, den var inte där när jag satte undan lådan.

Jag frågade om det var kollegan som satt ner sprayet och det var det. Jag tog så klart med rengöringssprayet till jobbet igen dagen efter och lämna det.

Har jag gjort något fel i detta? Jag visste ju inte att kollegan satt ner ett spray i lådan.

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler som berör din fråga hittar du i brottsbalken (BrB).

Egenmäktigt förfarande

Om du utan tillåtelse fått med dig rengöringssprayet hem har du gjort så att din kollega inte kunnat använda detta. Detta är brottsligt och kallas för egenmäktigt förfarande (8 kap 8 § BrB).

Uppsåt

Däremot finns en huvudregel (1 kap 2 § BrB) som säger att en gärning endast kan vara brottslig om den sker uppsåtligen, om inget annat särskilt gäller. För att kunna dömas för egenmäktigt förfarande krävs det alltså att du ska ha haft uppsåt, det vill säga avsikt. Rena olyckshändelser utgör alltså inte ett egenmäktigt förfarande. Du har av misstag råkat få med dig rengöringssprayen hem vilket betyder att du inte haft uppsåt och därför har du inte heller begått något brott eller gjort något fel.

Hoppas du fick svar på din fråga! Tveka inte att höra av dig till oss igen om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Ida ZackariassonRådgivare