Kan man dömas för narkotikabrott när man inte har haft uppsåt till att bruka narkotika?

Hej!

Blivit stoppad av polisen och tagen på blodprov i sjukhus. Utan att jag brukar narkotika så visade blodtestet positivt för 0,02 bensoylekgonin.

Jag vet inte riktigt hur detta kunde hände. Men min aning är att jag har olika sexpartners. En specifik partner brukar jag ha oral samlag med och vi har gjort fetish grejer med urin och dylikt.

Min fråga då, kan man få detta via intag av urin och samlag? Kommer jag dömas för detta brott även om jag aldrig brukat narkotika ouppsåtligen?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svar på din fråga finns att hitta i Narkotikastrafflagen.

I lagens 1 § punkt 6 andra stycke stadgas det att den som innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika döms, om gärningen sker uppsåtligen, för narkotikabrott till fängelse i högst tre år. Endast den som brukar narkotika med uppsåt kan således dömas för detta enligt Narkotikastrafflagen.

Kan du motbevisa att brukande inte har varit uppsåtligt kan du således inte dömas för bruket.

Uppstår frågor eller fundering är du alltid varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Arina Chwich DumitrascuRådgivare