FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/02/2021

Kan man dömas för rattfylleri om blodprovet visar positivt för narkotika trots att man inte är påverkad?

Hej!

Jag har en fråga gällande cannabis och drograttfylla. Nu är de så att jag vart spontant stoppad av polisen, sedan ville dom ta urinprov/blod på mig.

Eftersom jag veckan tidigare fått et tillfälle av återfall så valde jag att säga att de visar nog positivt pga av det. Så gav mitt blodprov.

Nu till min fråga, då jag inte var påverkad när jag vart stoppad, men att jag har de i blodet.

Kan jag då falla under drograttfylleri? Förstår om dom vill ge mig ringa narkotikabrott, men rattfull var jag ju inte.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att dömas för drograttfylleri krävs att man intagit narkotika i så stor mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet. (4 § 2 st TBL). Det krävs alltså inte att en viss mängd påvisas eller att man är påverkad, det är tillräckligt att blodprovet visar positivt för narkotika för att kunna dömas för rattfylleri.

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare