Kan man dömas till fängelse efter att ha godtagit ett strafföreläggande?

Hej!

Jag har dömts för två st drograttfyllerier vilka jag har fått böter för. Jag blev nyligen tagen för en grov olovlig körning då jag körde när jag har spärrtid på körkortet. Jag godtog strafföreläggande på plats under förhöret.

På min andra drograttfylla så står det som följande- "Den brottslighet som (Mitt namn) nu befunnits skyldig till som tämligen allvarlig, men kan ändå – med beaktande av hans ungdom – stanna vid ett kännbart bötesstraff"

Betyder det nu att det blir strängare straff nu?

Värt att tillägga ät att jag nyligen fyllde 21

Vad kan jag vänta för straff? Böter eller fängelse?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om rattfyllorna:

Jag tolkar din fråga som att du redan fått veta påföljderna för de två gånger du dömts för rattfylleri.

Att något kan "stanna vid ett kännbart bötesstraff" innebär att det gjorts en bedömning om att det räckt med att ge dig böter. Du har alltså inte dömts till en strängare straffrättslig påföljd (fängelse).

Inga ytterligare, dubbelbestraffande påföljder får aktualiseras i efterhand, se 17 kap. 11 § tredje stycket i rättegångsbalken, protokoll 7 artikel 4 i europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och 2 kap. 19 § regeringsformen.

Det vill säga: om du betalat din böter, har du redan fullgjort straffen för rattfyllorna. Inga fler, rättsliga konsekvenser kommer uppstå till följd av dessa två brott.

Du kan inte heller dömas till fängelse för grov olovlig körning ifall du godtagit ett strafföreläggande:

Du skriver även att du godtagit ett strafföreläggande för grov olovlig körning.

Det tas bara beslut om att någon får skriva på ett strafföreläggande ifall böter ingår i straffskalan för brottet som personen gjort sig skyldig till, se 48 kap. 4 § rättegångsbalken och (48 kap. 2 § rättegångsbalken).

Det hålls alltid en rättegång innan någon döms till fängelse. När man skriver på ett strafföreläggande, går man med på att det inte ska hållas någon rättegång alls. Detta innebär att du, om du godtagit ett strafföreläggande, inte kommer kunna dömas till fängelse för grov olovlig körning.

Värt att notera:

Jag tolkar din fråga som att du godtagit ett strafföreläggande under förhöret om grov olovlig körning. Om du istället menar att du godtagit ett strafföreläggande för någon av rattfyllorna, kan situationen ändras. Under en rättegång om grov olovlig körning kan man dömas till fängelse, se 3 § i lagen om straff för vissa trafikbrott. Du får gärna återkomma med en ny fråga till oss om jag feltolkat din formulering.

Vänligen,

Anahita HaratiRådgivare