FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt04/02/2018

Kan man dra tillbaka en rättegång?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

polisens hemsida går det att läsa att polisen är skyldig att utreda alla brott som anmälts och att man därför inte kan ångra en gjord anmälan.

Avseende en rättegång gäller samma princip. Det är åklagaren som ansvarar för brottsutredningen och denne driver även ärendet framåt. Åklagaren har som regel en absolut åtalsplikt vilket innebär att åklagaren måste väcka åtal om det finns tillräckliga skäl för det. Detta betyder att även om du tar tillbaka din anmälan kommer polisutredningen fortgå och den misstänkte kan komma att åtalas för brottet. Huruvida åtal väcks eller inte beror ofta på om det finns tillräcklig bevisning för att styrka brottet. I den mån det saknas bevisning eller om det framkommer att den misstänkte är oskyldig kan åtalet och förundersökningen läggas ner.

Med vänlig hälsning,

Stina JanssonRådgivare