FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt19/09/2020

Kan man driva in en skuld utan att ha ett skriftligt avtal?

Hej! Vår son och hans ex fru fick låna pengar till insatsen av en bostadsrätt, tyvärr utan nedskrivna papper. Nu är de skilda och bostaden såld. Sonen har betalt tillbaka halva beloppet men inte exet. Kan man ändå driva in skulden. Banktransaktioner kan verifiera lånet. Vänligen Kenneth.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Så som jag förstår det handlar det om ett muntligt avtal genom vilket ni kommit överens om ett penninglån samt att det senare uppkommit fråga om möjligheten att driva in den här skulden. I ett scenario som detta gäller följande:

Avtalet

Avtal kan ingås på olika sätt, antingen muntligt, skriftligt eller genom att man gör något/handling (konkludent). I det här fallet handlar ju avtalet om ett penninglån (försträckning). Att avtalet ingåtts muntligen spelar ingen roll utan det handlar fortfarande om ett juridiskt bindande avtal . FORDRAN Genom penninglånet får den som lånat ut pengarna (långivaren/borgenären) en fordran mot den som tagit emot lånet (låntagare/gäldenär) som i sin tur får en skuld.

Återbetalning av lånet

Om långivaren vill att låntagaren ska betala tillbaka lånet så får denne kontakta låntagaren. Om då låntagaren trots uppmaning inte betalar tillbaka skulden kan långivaren vända sig till Kronofogden och ansöka om ett så kallat betalföreläggande. I ansökan om betalföreläggande måste långivaren kunna bevisa att en skuld existerar, det kallas att långivaren har bevisbörda. Exempel på bevisning kan vara kontoutdrag som visar transaktioner. Men bevisningen kan även vara andra saker som på ett eller annat sätt styrker att det finns en skuld. Om kronofogden beslutar om betalföreläggande kommer kronofogden därefter att påbörja arbetet med att driva in skulden från låntagaren. För detta tar kronofogden ut en avgift på 600 kronor.

Med vänlig hälsning

Elin EnglundRådgivare