Kan man få både skadestånd och försäkringsersättning vid brott?

Hej, min son ska ha ett skadestånd efter att ha blivit utsatt för en misshandel.

Jag har en privat försäkring på ett försäkringsbolag där han/vi har fått ut en ersättning. Innebär detta att han nu inte kommer få sitt skadestånd från den åtalade?

Enligt dom på försäkringsbolaget så har denna utbetalningen inget att göra med skadeståndet utan detta hade vi fått utöver skadeståndsersättningen.

När jag läser vissa inlägg här på sidan så verkar det som att han nu inte kommer få sitt skadestånd från gärningsmannen? Enligt mig så har ju inte ersättningen från mitt försäkringsbolag med skadeståndet att göra. Enligt dessa regler så slipper ju gärningsmannen i så fall betala skadestånd?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Vad som utfås som försäkringsersättning framgår av den försäkringen som omfattar din son det är alltså försäkringsvillkoren som avgör rätten till ersättning.

När det gäller ersättning för personskada ska den som orsakade denna ersätta (2 kap. 1 § skadeståndslag). Ofta går det även att kräva skadestånd på grund av den kränkning som angreppet innebär om det skett genom brott (2 kap. 3 § skadeståndslag). Dessa två tar inte ut varandra utan det går att få ut båda ersättningarna.

Om gärningspersonen inte har möjlighet att betala skadeståndet så går det att ansöka om brottsskadeersättning hos Brottsoffermyndigheten, men där har man inte rätt till ersättning om man blivit kompenserad redan från antingen gärningsmannen eller försäkringsbolaget. Du kan läsa mer om detta här.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare