Kan man få böter för något man bara sagt i förhör?

Hej. Min brorsa fick ta ett piss och blodprov i fredags. Då polisen misstänkte honom som drogpåverkad. Pisset var rent, nu väntas det på svar från blodprovet. Under förhöret så erkände min bror att han har tagit kokain, men för en månad sedan. Min fråga är. Om det visas sig vara rent i blodet, kan han ändå få böter för att han erkände att han har testat kokain för en månad sedan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om även blodprovet är negativt kommer det sannolikt inte att gå till åtal. Om så skulle ske kan din bror inte bli dömd endast för vad han sagt i förhöret. Det som räknas när domstolen ska göra sin bedömning om den tilltalades skuld är vad som framkommer under huvudförhandlingen, inte vad som sagts i ett förhör. Det innebär att om din bror inte säger i domstolen att han använt narkotika, och det inte finns någon annan bevisning, kommer han sannolikt inte att dömas.

Däremot finns det som sagt en ganska stor chans att det inte ens går till åtal om det inte finns några bevis mer än uppgiften i förhöret.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare