FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt28/06/2020

Kan man få ersättning för ärr efter operation?

Har efter operation (tumör/myom) ett ärr efter 20 stygn lodrätt på magen. Väldigt fult. Kan man få ersättning?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag skulle råda dig till att vända dig till ditt försäkringsbolag för att undersöka om du kan få ersättning för ditt ärr.

Många sjuk- och olycksfallsförsäkringar kan ge ersättningar för ärr, däribland sådana som uppstått till följd av en operation. Det krävs att ärret är bestående för att man ska ha rätt till ersättning. Det är först ett år efter ärret uppstod som försäkringsbolaget kan bedöma om ärret är bestående och eventuellt lämna ersättning. Dock skulle jag råda dig till att vända dig till ditt försäkringsbolag redan nu för att undersöka vad som gäller. Om du väntar för länge kan rätten till ersättning gå förlorad. Rätten till ersättning försvinner efter tio år eftersom den då anses vara preskriberad.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Moa KryhRådgivare