FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt03/03/2021

Kan man få ersättning för en svidande brännskada orsakad av en produkts säkerhetsbrist?

Hej! Om man endast fått en svidande brännskada som orsakats på grund av en säkerhetsbrist i en produkt kan man få ersättning för detta enligt 5:1 SkL?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skadeståndslagen är dispositiv vilket innebär att om det finns en annan lag som reglerar skadestånd ska denna tillämpas istället (1 kap. 1 § SkL). I det här fallet nämns säkerhetsbrist i produkt varför produktansvarslagen kan bli relevant.

Skadestånd enligt produktansvarslagen

Skadestånd ska betalas för personskada som en produkt orsakat på grund av en säkerhetsbrist (1 § Produktansvarslagen). Vad som avses med personskada definieras inte i lag och det är domstolen som får tolka vad som omfattas i det enskilda fallet. Produkten ska vara en lös sak (2 § Produktansvarslag) . Med säkerhetsbrist avses att produkten inte är så säker som skäligen kan förväntas. Här är det fråga om en objektiv bedömning. Säkerheten bedöms med hänsyn till hur produkten kunnat förutses bli använd, hur den marknadsförs, man tar hänsyn till bruksanvisningar, tidpunkten då produkten sattes i omlopp och även övriga omständigheter exempelvis vetenskaplig och teknisk standard (3 § Produktansvarslag).

Skadestånd enligt skadeståndslagen

Personskador regleras i 5 kap. 1 § Skadeståndslagen. Med personskada avses kroppsliga och psykiska sjukdomstillstånd som har orsakats av en skadehändelse. Enligt denna bestämmelsen är det möjligt att få ersättning för:

sjukvårdskostnad och andra kostnader för den skadelidande, inbegripet skälig kompensation till den som står den skadelidande särskilt nära,inkomstförlust,fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur (sveda och värk) eller av bestående art (lyte eller annat stadigvarande men) samt särskilda olägenheter till följd av skadan

I det här fallet är det frågan om en fysisk skada som skulle kunna innefattas av första samt tredje punkten som jag kommer att behandla utförligare nedan.

Den första punkten "sjukvårdskostnader och andra kostnader för den skadelidande" avser olika kostnader för att läka och neutralisera skadeföljder för att den skadade ska kunna leva sitt liv som möjligt. Kostnaderna måste vara nödvändiga och får inte vara alltför stora.

Den tredje punkten i bestämmelsen avser sveda och värk, lyte eller annat stadigvarande men samt särskilda olägenheter. Med sveda och värk avses skadeföljder som uppstår under akut sjukdomstid som medför fysiskt eller psykiskt lidande. Lyte eller annat stadigvarande men innefattar bland annat ärr, hälta, smärta, förlust av sinnesfunktioner och annat som för att den skadade inte kan leva som vanligt. Särskilda olägenheter används som ett undantag i specifika fall, vilka dessa är får avgöras i det enskilda fallet.

Detta gäller i ditt fall

Om det är frågan om en personskada som har orsakats på grund av en säkerhetsbrist i en produkt är du berättigad skadestånd enligt produktansvarslagen. I annat fall, om det exempelvis inte skulle vara frågan om säkerhetsbrist i lagens mening, kan du få skadestånd enligt skadeståndslagen. Beroende på hur stor skadan är och om du har sökt vård kan du till en början ha rätt till ersättning för sjukvårdskostnader. Utöver det kan du även få ersättning enligt den tredje punkten i 5 kap. 1 § Skadeståndslagen antingen för den fysiska skadan eller också skadeföljder i form av ärr och psykiskt obehag.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna med ytterligare frågor.

Vänligen,

Anastasiia SlovakRådgivare