Kan man få ersättning för stulen bil?

Har en bil som är avställd och inte används, ingen försäkring. Den blev stulen och kraschad. Är det bara att finna sig i att man har en obrukbar bil eller finns det något annat som täcker kostnaderna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Avställda motorfordon behöver inte vara försäkrade (2 § tredje stycket trafikskadelagen). Har du möjligen någon annan försäkring som kan täcka din skada, en hemförsäkring kanske? Det kan vara värt att kontakta det försäkringsbolaget i sådana fall och höra dig för.

Har du ingen möjlighet att få ersättning från ett försäkringsbolag blir det andra alternativet att få ersättning från den som stal och förstörde din bil. Då gäller det att du gjort en polisanmälan, att de hittar gärningsmannen och att det sedan leder till åtal i domstol. Du kan då yrka på skadestånd för den sakskada du lidit. Om gärningsmannen blir fälld kan du få en summa som täcker skadan.

Med vänliga hälsningar,

Nathalie OttossonRådgivare