Kan man få försörjningsbidrag när man är arbetslös?

Kan jag få socialbidrag Om jag är arbetslös ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Det som förr kallades socialbidrag kallas idag försörjningsstöd. Det är kortfattat uttryckt tänkt att vara ett ekonomiskt komplement till den egna inkomsten man har.

Kan man då vara arbetslös och få försörjningsstöd? Du måste ta ett lämpligt arbete om du blir erbjuden och du ska aktivt söka arbete medan du är arbetslös. Om du inte skulle kunna ta ett specifikt jobb på grund av medicinska skäl behövs intyg från en läkare.

Svaret på din fråga är alltså att du kan få bidrag även om du är arbetslös, dock krävs det att du är anmäld på arbetsförmedlingen. Mer info om försörjningsstöd hittar du här

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare