Kan man få hjälp med att få tillbaka pengarna efter ett bedrägeri?

Hej Lawline.se,

Om man har blivit utsatt för romans bedrägeri från utlandet och har kvar transaktionerna, kan man få hjälp med att få tillbaka pengarna?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan handlar om hur man kan få hjälp med att få tillbaka pengar efter ett bedrägeri.

Bedrägeri förutsätter att någon uppsåtligen (med vilja och vetskap) vilseleder dig till att handla eller underlåta att göra något för bedragarens vinning och till skada för dig som blir vilseledd. Även lämnande av oriktiga uppgifter kan bedömas som bedrägeri om din handling berodde på bedragarens felaktiga information (9 kap. 1 § brottsbalken).

Romansbedrägeri är en form av bedrägeri där brottsförövaren inleder en kärleksrelation med någon i syfte att lura denne på pengar är givetvis en brottslig handling. Läs mer om hur du skyddar dig från romansbedrägeri här.

Vad du bör göra för möjligheten till att få pengarna tillbaka

Har du blivit utsatt för ett bedrägeri, eller lidit ekonomisk skada genom att du blivit lurad, bör du alltid göra en polisanmälan så snart som möjligt.

Du kan även kontakta banken för att göra en reklamation. Banken har möjlighet att i vissa fall stoppa betalningar eller få tillbaka pengarna via chargeback. Tyvärr är dock sannolikheten att du får tillbaka pengar den vägen låg, men det skadar aldrig att vända sig till sin bank.

Generellt sett är det svårt att få tillbaka de pengar man har blivit bedragen på. Förhoppningsvis kan polisen hitta gärningspersonen och ställa personen inför rätta. I annat fall är det dock ofta så att andra möjligheter att få tillbaka sina pengar tyvärr inte finns i dagsläget. Vänd dig till din bank för att höra om de kan göra en chargeback

Hoppas att du fick svar på din fråga och att det löser dig för dig!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare