kan man få jobb som jurist trots tidigare brott?

Hej!

När jag var 20 å gammal kom jag ut från en 2 månaders fängelsestraff, jag var dömd för människorov. Jag har nu börjat läsa upp mina betyg och planerar att börja på högskola inom 2 år. Jag förstår att det tar 10 år för uppgifterna att försvinna. Frågan är om universiteten komemr kräva utdrag när jag börjar. Jag hade faktsikt tänkt läsa just jurudik. Och hur det ser det ut sen? Kan man vara verksam jurst med ett belastningsregister? Äveom om det försvunnit hos polisen finns domen kvar på sior som lexbase.

Tack för er tid!

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer som du säger att det tar 10 år för brott som gett fängelsestraff, att försvinna ur belastningsregistret. Juristprogrammet kräver inget belastningsregisterutdrag för att man ska kunna bli antagen till juristprogrammet, så din tidigare brottslighet påverkar inte dina möjligheter att komma in på utbildningen.

Man kan vara verksam jurist trots anmärkningar i belastningsregistret, men utsträckningen beror på vad det är man är dömd för och inom vilket område man vill jobba.

För att bli åklagare ärvs att man först tjänstgör som notarie på tingsrätt i 2 år efter juristutbildningen är klar. Därefter görs en anställning på Åklagarmyndigheten, och då tar man såklart i beaktning lämplighet och liknande vilket ofta baseras på tidigare brottslighet. Därmed inte sagt att man inte kan få jobb trots tidigare belastning. Det finns dock inget krav på att du själv ger in belastningsregisterutdrag.

Det är svårare att bli praktiserande advokat, då man utöver utbildningen också måste ta en advokatexamen via Advokatsamfundet, som då gör en mer grundlig undersökning av lämpligheten och liknande. Begår en advokat brott riskerar denne att bli utesluten från advokatsamfundet.

Det finns större möjlighet om man vill jobba privat som rådgivare eller liknande för företag.

Jag kan tyvärr inte ge något bättre svar än detta. Det är sannolikt att en jurists framtida arbetsplatser ställer krav på lämplighet och liknande, men det är många gånger en individuell bedömning och då beaktas säkerligen vad det är för typ av brott och hur länge sedan det är att man begick brottet. Du skulle kunna kontakta olika verksamma jurister på de arbetsplatser du kan tänka dig att jobba på, och se om de kanske kan vara mer behjälpliga utifrån deras process. I annat fall får du försöka jobba på ställen som inte ställer så höga krav, tills dess att uppgiften försvunnit ur ditt belastningsregister. Det är inte meningen att man ska bli straffad hela sitt liv för brott man begått för en lång tid sedan.

Hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare